Klummer

Siden 2015 har jeg været fast klummeskribent på Berlingske, hvor jeg giver mine bud på fremtidens ledelse og arbejdsmarked. Mine klummer finder du på bagsiden af Berlingske Business, men du kan også læse dem her sammen med mine andre artikler.

5 råd: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din chef


Arbejder du i en forretningsunderstøttende funktion? Måske i HR, kommunikation, regnskab eller som PA’er, altså i det som mange virksomheder kalder business support? Du har godt styr på dine driftsopgaver – din faglighed er i top. Men opgaverne er måske blevet lidt rutineprægede, og du har brug for nye udfordringer for at holde energiniveauet. Helst på din nuværende arbejdsplads, for du har gode…

Læs mere

Hvilke værktøjer kan jeg bruge for at få styr på min forretning?


”Du har ikke et administrativt problem, før du har en kunde”. Det var et af de bedste råd, jeg fik, da jeg selv startede som selvstændig. Og det er rigtigt: Som nyslået iværksætter eller freelancer skal du bruge al tid på at udvikle ideer og møde mulige kunder med det sigte at lande de første ordrer. Alt andet kan vente. Men når de første ordrer er hjemme, skal du hurtigt etablere nogle…

Læs mere

Hvordan får jeg mine aftaler på plads?


”Kan jeg få lov at sende dig et tilbud?”. Når du fornemmer, at en kunde er så interesseret i dine ydelser, at du kan sende et tilbud, så har du en af dine bedre dage som selvstændig eller freelancer. Men få armene hurtigt ned til tastaturet, for du skal handle hurtigt. Du skal sende dit tilbud, mens kunden stadig har jeres gode dialog i hukommelsen. Smid, hvad du har i hænderne og aflever dit…

Læs mere

Hvordan fastsætter jeg priser og forhandler opgaverne hjem?


”Hvis du lægger din timepris på under 1.000 kr. i timen ekskl. moms, er det en fornærmelse mod resten af branchen”. Den sætning må du gerne have som baggrundstæppe, når du skal til at fastsætte dine listepriser. For alt for mange nye selvstændige og freelancere undervurderer deres markedsværdi og fastsætter deres priser for lavt. Og hvis du først har sat priserne for lavt, kan det være vanskeligt…

Læs mere

Hvordan sælger og markedsfører jeg mine ydelser?


Som selvstændig rådgiver eller freelancer sælger vi immaterielle ydelser. Vi sælger vores faglighed, vores viden og erfaring – ikke produkter som kuglepenne eller vaskemaskiner med en umiddelbar og synlig brugsværdi. Det betyder, at vi i høj grad sælger personlig tillid. Kunden køber vores ydelser, fordi de stoler på os. Og den tillid tager tid at bygge op. Start med at sælge til dem, der stoler…

Læs mere

Hvordan definerer jeg mine ydelser?


Det er et ret enkelt spørgsmål: ”Hvad er dine ydelser?”. Men det kan være svært at svare på for mange nystartede selvstændige og freelancere. Og det er helt normalt. Mange iværksættere er primært drevet af drømmen om det frie og selvstændige arbejdsliv frem for den lysende og klare forretningsidé, hvor de har samtlige ydelser på plads, når CVR-nummeret registreres. Kig både indad og udad Men…

Læs mere

Nytårsforsæt: Find dine honningdepoter og tag glæden med på arbejde


På mandag starter det nye år for alvor. Den første hele arbejdsuge er forude, og årets mål er sat – du ved, hvad du skal jagte. Du har forhåbentligt samlet så meget energi hen over ferien, at du er klar til at smitte dine medarbejdere med intens arbejdsglæde. Men det er januar, det er mørkt, og batterierne kan hurtigt løbe tørre. Den engelske forsker Cliff Arnall udnævnte for nogle år siden den…

Læs mere

Drop illusionen om den selvledende medarbejder


Hvis du er til jobsamtale med en chef, der siger, at ”her hos os tror vi på selvledelse”, så kan du godt rynke brynene lidt. Selvledelse er et udbredt buzzword, mange ledere ynder at bruge for at udstråle tillidsfuld ledelse. Hvis du i løbet af jobsamtalen har mistet interessen for jobbet, kan du få lidt morskab ud af at syreteste chefens udsagn og stille spørgsmål om, hvordan selvledelsen…

Læs mere

Hvor meget vil du ofre for din arbejdsglæde?


"Spørg dig selv, hvornår du var allermest fuld af arbejdsgejst - og find tilbage til den følelse..."For godt 3 år siden tog jeg mit arbejdslivs største beslutning. Efter 12 år som direktør droppede jeg den faste høje løn, firmabilen og pensionsindbetalingen – og startede livet som selvstændig ledelsesrådgiver. Jeg ville tilbage til min faglighed og den oprindelige glæde ved at være rådgiver, hvor…

Læs mere

Kære leder: Kan du rumme Greta Thunberg som din næste medarbejder?


Pinligt! Hvor jeg dog får en flov smag i munden på min generations vegne, når jeg hører og læser udskejelserne over fænomenet Greta Thunberg. For en omgang perfid ordgylle, der vælter ned over den unge svenske kvinde. Og den kommer ikke alene fra folkedybets laveste fællesnævner,hvor det at opføre sig som ”troll” er dagligdag. Nej, jeg har hørt og set selv respekterede, højt placerede og normalt…

Læs mere

Her er dit næste lederkursus: Lyt nøje til Leif fra “Dahlgårds Tivoli”


Realityserien ”Dahlgårds Tivoli” på DR samlede Danmark foran TV-skærmene for 20 år siden. Du kan måske nikke genkendende til skæve og skønne karakterer som tivoliarbejderne Jan, Diana, Johnny eller Raymond – alle søgende unge mennesker og sandsynligvis på flugt fra et eller andet. Og alle med stor ærefrygt for tivolibossen: Leif Dahlgård. Leif er seriens midtpunkt og overhoved i tivolifamilien,…

Læs mere

Forstår du at lede de medarbejdere, der ikke ligner dig selv?


”Hvilken leder er bedst? Er det den kontrollerende eller delegerende type?”. Det spørgsmål fik jeg for nylig, og da hjernen var gået i feriemodus, var mit svar en halvkvædet vise. Jeg ville ønske, at jeg havde svaret: ”Den gode leder tilpasser sin ledelsesstil efter situationen og de involverede medarbejdere”. Ja, det lugter af at være et rigtigt konsulentsvar – sådan floskelagtigt og ret…

Læs mere

Gør op med den syge mødekultur: Drop halvdelen af jeres interne møder


Vi møder os ihjel på arbejdet. En undersøgelse fra Lederne i 2017 viser, at chefer i snit brugte 12 timer om ugen på møder, og i de store virksomheder er mødemængden endnu større. Det skræmmende er, at kun en ud af fire mener, at der er en fornuftig sammenhæng mellem udbyttet af de møder, de deltager i, og den tid, de bruger. Med andre ord ved vi godt, at vi spilder tiden på elendige møder.…

Læs mere

Kære chef: Hvem har du gjort til en stjerne i dag?


Når nye chefer bliver udnævnt, fremhæves de ofte som rendyrkede helte. På firmaets intranet, hjemmeside og i pressemeddelelsen skorter det ikke på den rosende omtale, der får den nye underdirektør eller afdelingschef til at fremstå som et unikum, et overmenneske, der kan løse alverdens problemer. Men når velkomstreceptionen er afholdt, og champagnen er tømt, venter hverdagen. Og den nye chef…

Læs mere

Bliv en bedre leder ved at stille spørgsmål, men drop forhørsteknikken


Som leder skal du være god til at stille spørgsmål til dine medarbejdere. Med en veludviklet spørgeteknik kan du i dialog med dine medarbejdere meget hurtigere nå ind til kernen i problemstillingerne og være med til at forme vejen videre. Mange ledere er elendige til at stille spørgsmål. Nogle har en tendens til alene at udøve spørgekunsten som forhørsteknik. Som medarbejder kan du mærke uroen…

Læs mere

Udsæt din forretningsplan og brug tiden på at møde kunderne


Jeg har mødt mange iværksættere med lange og fine forretningsplaner – og nul kroner i omsætning. Ofte har konsulenter, revisorer eller banken rådet dem til at starte med at udarbejde en udførlig forretningsplan. Rådgivning af værste skuffe, for det betyder, at iværksætteren går i ”indefra-ud-mode” frem for et ”udefra-ind-mode”. Forstået på den måde, at iværksætteren sætter sig bag…

Læs mere

Tør du hugge til som Alexander og ændre spillets regler?


Kender du myten om den gordiske knude? Vi skal helt tilbage til det 4. århundrede f.Kr., hvor den makedonske konge Alexander den Store på sit erobringstogt nåede til det nuværende Tyrkiet. Her fandt han i et tempel den gordiske knude, hvorom sagnet gik, at den, der løste knuden, ville få herredømmet over hele Asien. Alexander løste knuden: Han tog sit sværd frem og kløvede knuden midt over i et…

Læs mere

Er du omgivet af idioter?


Kender du typen? Den ubehøvlede, dominerende chef, der farer op over den mindste ting, pedanten fra tredje sal, der altid skal finde hullerne i osten, den usikre og akavede fra regnskab, som aldrig kan tage en beslutning og ikke mindst sælgeren, der altid lover kunderne mere, end vi kan holde. Alle sammen har de en ting til fælles: De er idioter. Vores arbejdspladser er fulde af idioter. Og vi…

Læs mere

Spilder du din netværkstid? Følg seks gode råd


Vi spilder masser af tid på at netværke. Vi hamstrer alle mulige kontakter på LinkedIn, for vi tror, at kvantitet er kvalitet. Vi betaler i dyre domme for at være med i professionelle netværksgrupper, hvor vi møder op en gang om måneden og går skuffet derfra. For godt nok var småretterne i pausen lækre, og oplægget fra hende den kendte godt, men vi har for lidt til fælles med de andre…

Læs mere

Har du klappet din iværksætterven på skulderen i dag?


Vi mangler iværksættere i Danmark. Når vi sammenligner os med resten af Europa, ligger vi helt i bunden i antallet af selvstændige. Danskere mangler modet. En nylig analyse fra Dansk Erhverv viser, at den væsentligste barriere for iværksætteri er vores afhængighed af en fast indkomst. Vi har ikke risikovilligheden og sætter ikke ny bil og skiferie på spil for at realisere vores drømme. Men…

Læs mere

Den alvidende ekspert er død


Engang troede vi på autoriteter. Lægers, præsters og juristers ekspertise var lov. I dag har vi Google, og alle videnbaserede professioner kan med bare to klik sættes under pres. Udviklingen har været en mavepuster for selvophøjede eksperter, som må erkende, at deres viden i sig selv ikke længere er interessant. Viden er først interessant, når den kan omsættes til løsninger i samspil med kunden.…

Læs mere

Klar mening og fælles værdier trækker de bedste medarbejdere til din virksomhed


Som leder er din vigtigste opgave et forme fællesskabet. Du skal definere, hvorfor dine medarbejdere går på arbejde. Det er langt vigtigere end at fortælle hvad der skal laves, og hvordan det skal gøres. Du skal være ledestjernen, etablere det fælles formål og værdifællesskabet, for så vinder du den mest betydningsfulde kamp: Kampen om de bedste medarbejdere. Så skal de nok selv finde ud af,…

Læs mere

Humanister er Danmarks modigste studerende!


Filosofi, nærorientalsk arkæologi eller små sprogfag. Ingen kan beskylde humanister for at vælge uddannelse med pengepungen. De har valgt med hjertet og en brændende lyst til at fordybe sig i en faglighed, som ikke giver dem en stringent karriereudvikling. Naivt? Dumt? Nej, det aftvinger respekt at have modet til at forfølge sine faglige drømme. Der er dog ingen grund til at idyllisere…

Læs mere

Nyuddannet: Sådan scorer du dit første job i konsulentbranchen


For mange nyslåede kandidater er konsulentbranchen en mulig karrierevej – ligegyldigt om de har en humanistisk, samfundsfaglig eller naturvidenskabelig baggrund. Konsulentfaget beskæftiger ifølge Dansk Industri over 125.000 ansatte – branchen er i vækst og dækker over både advokatselskaber, rådgivende ingeniører og managementkonsulenter. Vidt forskellige fagligheder, men med det til fælles, at…

Læs mere

Er du forfremmet til inkompetence?


Hvis du klarer dig godt i dit arbejde, bliver du forfremmet. Og hvis du arbejder i en stor organisation, fortsætter forfremmelserne indtil det punkt, hvor du ikke stikker ud længere. Og her sidder du så fast i mange år med opgaver, du har svært ved at mestre: Du er endt med at blive forfremmet til inkompetence. Paradokset hedder ”Peter-princippet” – efter Laurence J. Peter, der lancerede begrebet…

Læs mere

Jobsøgende? Sådan får du succes med kaffemøder


Som leder kender du ham garanteret godt. Ham, der skriver, at han gerne vil lære noget af din virksomhed, høre om de generelle jobmuligheder og få råd til, hvem du vil anbefale, at han ellers tager møder med i branchen. Og har du nogensinde været jobsøgende, er kaffemødet formentlig også en del af værktøjskassen i jagten på at åbne døre og lande drømmejobbet. Problemet med det klassiske kaffemøde…

Læs mere

Du møder dig ihjel: Drop halvdelen af dine interne møder


Da jeg var barn, ville jeg være pilot, brandmand eller i det mindste redde verden. Jeg havde ingen drømme om at gå til rigtig mange møder på mit arbejde, men det er i mødelokalet, at mange af os ender, mens de idealistiske drømme så småt siver ud af kroppen. En undersøgelse fra Lederne viser, at vi møder os halvt ihjel i danske virksomheder: Ledere holdt i gennemsnit 9 møder om ugen i 2017, og i…

Læs mere

Skal det absolut være kedeligt at være chef?


“Intelligente mennesker keder sig aldrig!” Børnelærdommen sidder fast, og når kedsomheden rammer, gør vi alt for at komme den til livs. At kede sig er absolut ikke begrænset til fritiden: Det kan være forfærdeligt kedeligt at gå på arbejde! Sådan helt paralyserende, hvor man stirrer apatisk ind i computeren, kun afbrudt af lidt surfen på de sædvanlige tre nyhedssites. Der er ingen prestige…

Læs mere

Virksomhedsejerens bedste julegave til sig selv: et advisory board


Hvordan skalerer jeg min virksomhed? Hvordan arbejder vi mere struktureret med salgsledelse? Og hvordan kommer vi videre med internationaliseringen? Store spørgsmål er der nok af for virksomhedsejere. De dukker op ved skrivebordet, men også når man vender og drejer sig i sengen, står under bruseren og sidder i bilen. Og svarene udebliver ofte, fordi den daglige virksomhedsdrift sluger tiden.…

Læs mere

Akademiker: Drop dine fordomme om salg


“Nej, salg er ikke noget for mig – jeg ser mig selv som en stærk fagperson.” Det svar har jeg hørt utallige gange fra akademikere når jeg har spurgt ind til deres salgserfaringer ved ansættelsessamtaler. Svaret leveres ofte med let vrængen på næsen, for salgskompetencer er ikke i høj kurs i det intellektuelle selvbillede. Når de så hører, at alle i konsulentbranchen skal bidrage til salg,…

Læs mere

En fremtid som selvstændig konsulent? Følg disse 5 råd


Antallet af CVR-registreringer er ifølge Erhvervsstyrelsen tæt på at være på niveau med tiden lige inden finanskrisen.  Jeg møder en del af dem, der overvejer at starte egen rådgivningsvirksomhed. Primært akademikere, der overvejer nye eventyr: Enten som kombinatører, hvor de starter forretning ved siden af deres lønmodtagerjob eller dem, der satser hele butikken som selvstændige…

Læs mere

Kære chef: Tag mageligheden med på arbejdet


Magelig kan betyde, at noget er behageligt. På en måde, hvor der dufter af hjørnesofa og fredagshygge. Men magelig er oftest et skældsord, der bruges som synonym til doven. Og så går magien af magelig – ingen har lyst til at blive kaldt doven, hverken derhjemme eller på arbejdet. Men i den positive del af ordet er der gemt en værdifuld ledelsesstil. Ved at tage hjørnesofamageligheden med på…

Læs mere

Ny studerende: Sådan ender du forrest i jobkøen om fem år


odt 65.000 unge mennesker starter i disse dage på en videregående uddannelse. Uanset om de læser til ingeniør, antropolog eller økonom, så kan de glæde sig til på statens regning at dykke dybt i fagligheden og lægge fundamentet for et langt og velbetalt arbejdsliv. Studietiden går hurtigt, og om lidt står kandidaterne med eksamensbeviset og forstår ikke, at det allerede er slut. Kammerater bliver…

Læs mere

Ferien slut: Er du forundringsparat?


Hverdagen nærmer sig med hastige skridt. Slut med sommerhus, vaffelis og hængekøje og goddag til alarmfunktion i mobilen, skjortestrygning og kø på vej til arbejde. Forhåbentlig har du fået hvilet ud, lært at kede dig lidt og mellem de små obligatoriske feriebumps også haft nogle stjernestunder sammen med familien. Måske er du også blevet ”forundringsparat” hen over sommeren? Ordet…

Læs mere

Kære konsulent: Husk, at du har to ører – og kun en mund


“Konsulent” er ikke bare et skældsord. Konsulentfaget er ifølge Dansk Industri en levevej for over 125.000 ansatte. Rådgivningsbranchen vokser og dækker over en række firmaer som advokatselskaber, rådgivende ingeniører og managementkonsulenter. Vidt forskellige fagligheder, men med det til fælles, at forretningsmodellen er afregning pr. time på diverse kundeprojekter. For mange nyslåede…

Læs mere

Nye ledere skal også onboardes: For frie rammer koster på bundlinjen


Virksomheder satser massivt på onboarding. Det er en væsentlig konkurrenceparameter at introducere nye medarbejdere grundigt til virksomheden og få dem til at accelerere fra 0-100 på så kort tid som muligt. Tankegangen i onboarding er, at hvis Mads hurtigt og indgående forstår forretningsmodellen, de administrative procedurer og firmakulturen, vil han bedre kunne nå sine mål – til firmaets og…

Læs mere

Som leder må du højst bruge 5 dage på at løse et problem


Du får respekt som leder, hvis du tackler problemer hurtigt og effektivt. Medarbejdere og ledelseskollegaer hylder dig, når du tager tyren ved hornene og skaber resultater gennem forandring. Mange ledere er dog elendige problemløsere. De er dygtige analytikere og excellerer i lange udredninger om årsagerne til det vigende salg og konkurrenternes strandhugst af de centrale medarbejdere, men de…

Læs mere

Forærer du dine største talenter til konkurrenten?


Som leder får du flere typer opsigelser: Dem, du bliver lettet over, dem du ærgrer dig over, og dem, hvor du bliver virkelig ked af det. Til den sidste kategori hører opsigelse fra dine største talenter. Dem, du har spottet som fremtidens stærke bolværk. Diamanterne, som du har slebet, men som nu vælger at skinne hos dine konkurrenter. Du tager det næsten som en personlig fornærmelse, når…

Læs mere

Hvem gider betale en 24-årig kandidat for at lære at arbejde?


De nyuddannede fra universiteterne bliver stadig yngre. Fremdriftsreformen tvinger de studerende ind og ud af døren på rekordtid, så vi kan maksimere antallet af år på arbejdsmarkedet for de unge skatteborgere. Ingen tvivl om, at reformen er effektiv. Men om den betyder mere jobparate kandidater, er yderst tvivlsomt. Mange nyuddannede ved ikke, hvordan de skal omsætte deres akademiske faglighed…

Læs mere

Gode ledere viser åbent, at de er i tvivl


Handlekraftig, beslutningsdygtig, resultatorienteret. Ord, man finder igen og igen i stillingsopslag, når toplederen skal findes. Vores arketypiske forestilling om kaptajnen på broen er, at han kan løse alle problemer uden at tøve. Men det er en illusion. På direktionsgangen fylder tvivlen og usikkerheden lige så meget som den rå beslutningskraft. Ofte er tvivlen skjult inde under jakkesættet,…

Læs mere

Kære studerende: Brug mindre tid på universitetet, hvis du vil have et job


Der er gang i hjulene, og arbejdsløsheden er lav. Desværre gælder det ikke for nyuddannede kandidater fra universiteterne. Tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at 22% af de nyuddannede ikke er i job op til et halvt år efter, de har gjort studiet færdigt. Andelen af arbejdsløse afhænger meget af, hvilket universitet der udklækker kandidaterne, men at mere end hver femte nyuddannede…

Læs mere

Fortæl dine værdier, og du vinder kampen om de bedste medarbejdere


Vi kæmper hårdt om stjernemedarbejderne. Det gælder i særdeleshed for de virksomheder, der sælger viden: Her er medarbejderne lig med produktet. Dit firma kan næsten det samme som konkurrenterne, og du tager cirka samme priser som resten af branchen, men ordren går din vej, fordi Hans eller Mette har valgt at arbejde for dig. Hans og Mette har dybe faglige kompetencer, men i tilgift er de stærkt…

Læs mere

Afskaf MUS, men giv mere feedback – det forventer de digitalt indfødte


Jeg er så træt af medarbejderudviklingssamtaler. MUS er i mine øjne et udtryk for en antikvarisk feedback-kultur, som dræner virksomheder for energi en gang årligt, når de mange samtaler er kalendersat med op til to timer. For en del år siden elskede jeg MUS. Som ung leder var det trygt at have en manual for god ledelse, så jeg kunne arbejde mig slavisk gennem det lange skema, sidde og nikke,…

Læs mere

5 råd: Sådan får du mere ud af at netværke


Jeg har 1258 forbindelser på LinkedIn. I min branche er det ekstremt vigtigt at have forbindelserne i orden, og ”jeg har et stort netværk” ses af mange som det ultimative udtryk for personlig succes. Du har sikkert også fået tudet ørene fulde om, hvor vigtigt det er at netværke, og hvis ikke du allerede er der, bruger du sikkert krudt på at komme i +500 kategorien på LinkedIn. Måske er dine…

Læs mere

Bloker din kalender med ”tænketid”!


Hvis du er kok, kender du termen ”mise en place”. Hvis ikke, så ved du nu, at det betyder, at ting er lagt til rette. Forstået på den måde, at alle køkkenredskaber og ingredienser er lagt frem – alt er pillet og hakket og klart, inden du går i gang med at tilberede retten. Du skal herfra koncentrere dig om at sætte retten sammen og få velsmagen frem – ikke at jagte gennem alle køkkenskabe efter…

Læs mere

Drop hyre-fyre-hamsterhjulet – den perfekte medarbejder findes alligevel ikke


12-talskulturen har ramt de danske virksomheder. Vi søger alle de perfekte medarbejdere: de superskarpe, der kan være produktive, effektive og skabe vækst – og det så hurtigt som muligt. Stillingsopslag og kompetenceprofiler bliver idealiserede glansbilleder, der passer perfekt ind i fitness- og speltkulturens hyldest til supermennesket. Vi har også for nylig lært, at vi skal lave…

Læs mere

Syg mødekultur: Du kvæler dine bedste medarbejdere i interne møder


Intern mødemylder – kender du fornemmelsen? En kalenderdag fuld af interne møder i iltfattige lokaler, og når dagen er slut, sidder du med en let lurende hovedpine i bilen og tænker på de arbejdsopgaver, du skulle have lavet –  altså dem du er ansat til at udfylde, og som du nu kan kigge på, når børnene er lagt … Danske virksomheder er plastret til med værdiløse interne møder. Det er rigtig skidt…

Læs mere

Jeg gjorde det: Derfor har jeg droppet direktørtitel, firmabil og pensionsindbetaling


Efter 12 år som direktør i Rambøll og NIRAS har jeg valgt at droppe direktørsporet Jeg forfølger en brændende lyst om at vende tilbage til min grundfaglighed som managementkonsulent og starter min egen forretning. Bare mig med alle kasketterne: indehaver, sælger, konsulent, ansvarlig for printer, regnskab og mødekaffe – og jeg er kisteglad! Jeg blev direktør som 34-årig og har boltret mig som en…

Læs mere

Skru op for værdierne og ned for MUS


Carlos fra Argentina, Soo fra Korea, Zohaib fra Pakistan og Marius fra Norge. Ikke finalefeltet i en obskur OL-disciplin, men fire MBA-studerende på CBS, der netop har skrevet deres masterafhandling i samarbejde med os i NIRAS. Deres opgave var at undersøge, hvordan vi bør udvikle vores digitale platform, så vi kan arbejde bedre og mere effektivt. Deres opgave var god. Men det, der slog mig mest…

Læs mere

Derfor er dansk topkarakter i innovation faktisk skidt


Danmark er andenbedst i EU til innovation, hvis man skal tro den nyligt offentliggjorte EU-undersøgelse European Innovation Scoreboard. Hele 25 indikatorer måler EU os på, og det er kun broderfolket i Sverige, der slår os med et mulehår. I disse OL-tider burde vi juble over sølvmedaljen, men i virkeligheden står det skidt til med at veksle innovationen til vækst. Selv direktøren for…

Læs mere

9 ud af 10 kommuner aner ikke, hvad de vil med Smart Cities!


Smart Cities er så hypede, at de i sidste uge også nåede helt til Folkemødet i Allinge. Her havde jeg fornøjelsen af at deltage i en velbesøgt paneldebat hos Dansk Arkitektur Center om, hvordan vi skaber fremtidens intelligente byer. Men som med så mange andre hypede begreber overgår fantasien fortsat virkeligheden. Der er langt fra de store visioner til realiteterne i de danske kommuner. Det…

Læs mere

Du skal forankre talentprogrammet i forretningen, ikke i HR


”Vi vil så gerne ha’ du bli’r lidt længere.” Med fare for at lyde som et gammelt discountbutik-slogan, så er det præcis sådan, vi har det med de største talenter i virksomheden. Du kender dem godt, de der lysende talenter, som ingen er i tvivl om nok skal blive til noget stort, som vi sætter vores lid til skal bære virksomheden sikkert ind i fremtiden, og som gør os så kede af det, når de vælger…

Læs mere

Er det værre at give private informationer til kommunen end til Google og Facebook?


Jeg vil gerne sende en stor tak til Google Maps-appen på min telefon. Kristi Himmelfartsferien gik til London, som jeg bare ikke kan finde rundt i, og med en ikke altid overbærende teenagedatter som rejsekammerat var der ikke plads til mange fejlskud. Men ingen grund til bekymring: Google finder vej. Det gør Google ikke for mine blå øjnes skyld. Som modydelse får Google mulighed for at boltre sig…

Læs mere

Bare lige for at presse dig op til eksamen: Ja, gode karakterer skaffer dig dit første job


”Lægger I vægt på karakterer, når I ansætter?” Sådan lød spørgsmålet fra salen, da jeg for nylig deltog i en paneldebat på Københavns Universitet, hvor de studerende var samlet til karrieredag for at møde mulige kommende arbejdsgivere. Som den eneste i panelet var mit svar: ”Ja, karakterer er en vigtig del af vurderingen, når vi ansætter nyuddannede.” Jeg var ganske overrasket over, at jeg var…

Læs mere

Her er match-minister Tørnæs’ 2 største udfordringer


Uddannelsesminister Ulla Tørnæs vil gerne kaldes match-ministeren. Og nej, der er ikke tale om at hun skal bestyre et datingsite – ikke i traditionel forstand i hvert fald, men derimod at ”det, der står øverst på min liste, er at skabe et bedre match mellem uddannelserne og samfundets behov for arbejdskraft”, som hun siger i et interview.i Politiken. Hørt! Jeg kan ikke være mere enig, for…

Læs mere

Derfor dør danske Smart Cities


Jeg var for noget tid tilbage med på en erhvervskonference i en større dansk kommune. Et af oplæggene var om et af tidens buzzwords ”Smart Cities”. Oplægsholderen talte ivrigt om, hvordan data og teknologi kan give værdi til en by, udvikle borgernes livskvalitet og øge effektiviteten. Men jeg fornemmede en vis mathed i lokalet og kunne ikke lade være med at kigge på tilhørerne, som var…

Læs mere

Følelser på jobbet: Selvfølgelig er lykke, glæde, smil, tårer, angst og skuffelse en del af arbejdslivet


Kender du det der med, at du hører noget, der er så meget mod strømmen, at du bliver helt paf? Charlotte Mandrup gav mig den fornemmelse, da jeg læste Politikens interview med hende i anledning af hendes nye bog: ”Vær professionel på jobbet – lad følelserne blive hjemme.” Bogen fokuserer særligt på videnarbejdere som mig, og Mandrups budskab er, at vi alene skal gå på arbejde og løse den opgave,…

Læs mere

Status på frie grunddata: Hvor bliver væksten af?


I morgen tirsdag samler Digitaliseringsstyrelsen over 300 deltagere fra det offentlige og det private til konferencen Gode grunddata på vej. Hvis du aldrig har hørt om grunddata, og hvis du synes, at det lyder sekterisk og nichepræget, er det helt OK. Det er lidt nørdet, men ikke desto mindre er det vigtigt – også for dig. For lidt over tre år siden præsenterede den daværende regering…

Læs mere

5 råd til humanisten: Sådan bliver du lige så efterstræbt som ingeniøren


Jeg kan lige så godt komme ud af skabet: Jeg har i 11 år været direktør i ingeniørselskaber, men … jeg er humanist. Klassisk sproglig student, uddannet i kommunikation og italiensk. Boede og studerede i Rom og havde egentlig tænkt mig at slå mig ned på Piazza Navona, drikke espresso og skrible om italiensk kultur. Men ramt af virkeligheden: Andre var bedre end mig. Søgte efter alternativ, brugte…

Læs mere

Wicked problems: Tør du sige ”det ved jeg ikke” til kunden?


Kender du fornemmelsen af ikke at kunne få hul på en opgave? Du er ikke helt sikker på, hvor du skal starte – og du har slet ingen anelse om, hvor den ender. Du kan sidde og stirre på skærmen i timer uden at komme videre. Jeg kender det rigtig godt: Opgaven står der og blinker rødt og overdue på min to do-liste. Jeg leder febrilsk i min akademiske værktøjskasse, men lige meget hvad jeg gør, kan…

Læs mere

Giv universiteterne penge efter, hvor mange kandidater der kommer i job


Der er ikke noget mere ærgerligt end at møde en nyuddannet kandidat, som har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Man ser selvtilliden sive ud af kandidaten, når hun har ofret 18 år på at uddanne sig til at være en højt kvalificeret arbejdskraft og så derefter må erfare, at hendes kompetencer ikke matcher arbejdsmarkedets behov. Det er ikke bare en personlig tragedie. Det er en…

Læs mere

Virksomheder kan redde rådden debatkultur


Dialog, respekt for hinanden og frisind. Det er for mig de værdier, der bør beskrive det at være dansk, men der er koldt derude, og vores danske debatkultur er også ved at fryse til. Tonen er benhård. Ikke mindst på de sociale medier. Jeg har en datter på 14 med meget klare holdninger. Jeg er sikker på, at hun vil blande sig i udviklingen af samfundet. Men når jeg læser, at 56,5% af deltagerne i…

Læs mere

Årets korteste dag: Kan din fortælling tænde lys i mørket?


Dette er skrevet i mørkningen. Spørg dine ældste familiemedlemmer om mørkningen, og de vil fortælle dig, at mørkningen er det tusmørke, der forekommer lige efter solnedgang, når dagslyset gradvis forsvinder. I mørkningen samles familien foran kaminen og fortæller hinanden historier, mens mørket sænker sig i stuen. Intet kunstigt lys, ingen tændte skærme: al opmærksomheden samlet om historierne.…

Læs mere

Freelance-eksplosion kræver nytænkning af arbejdsfællesskaber


For nylig deltog jeg i 3F’s stort anlagte konference ”Vision Danmark” om fremtidens arbejdsmarked. Et forrygende arrangement, hvor toppolitikere, forskere, erhvervsledere og fagforeningsfolk diskuterede, hvordan fremtidens arbejdsmarked vil se ud. Mange pinger, men det der gik lige i hjertet på mig var den indlagte kåring af ”Årets arbejdsplads 2015”. Tre virksomheder, hvor de ansatte naturligvis…

Læs mere

Innovation er bare endnu-en-version


Innovation er et af de mest slidte buzzwords. Som mangeårig managementkonsulent har jeg været storforbruger af buzzwords, som får mig til lyde fremsynet, med på noderne og nogle gange bare virkelig forudsigelig og lettere …dum. Ordene skiftes hurtigt ud, men nogle få bliver ved med at lyde rigtige, og innovation er er et af de buzzwords, der har holdt ved længst. Sådan et ord, som alle nikker…

Læs mere

Jeg ansætter kun folk med høj EQ


Sådan lød det fra den norske leder for en teknisk højt specialiseret virksomhed, som jeg besøgte for et par dage siden. Han ansætter ikke efter den dybe faglighed, og han leder ikke efter den alvidende ekspert eller specialist. Nej, han går efter rådgivere med høj emotionel intelligens. Han går efter empatiske mennesker, der forstår at sætte sig ind i kundens verden, kundens udfordringer og…

Læs mere

Undskyld, men hvor ligger Smart City?


København er smart.  Aarhus ligger på andenpladsen over er Europæiske Smart Cities. Aalborg har lagt en smart city-strategi. Og på Kortdage-konferencen, som fra i dag og frem til fredag  løber af stablen i Herning, er et af hovedtemaerne Smart City. Her står smart city-eksperterne i kø ved talerstolen for at holde oplæg. Begrebet Smart cities er tæt på at have peaket som buzzword (faktisk er det…

Læs mere

Har du liket dine kolleger i dag?


Jeg er 45 år gammel. Har glidende overgang i mine briller og er også lige så stille gledet fra at være ung og talentfuld til at være en halvgammel leder. For få år siden følte jeg lidt, at jeg stadig kunne tilhøre den unge gruppe på arbejdet. Nu er der ingen tvivl: Det gør jeg ikke mere. Det er gået op for mig, at de ikke længere bare er ”lidt yngre” end mig – de tilhører en helt ny generation af…

Læs mere

Gør viden til værdi: Lad virksomheder undervise på uni


Det nytter ikke noget, at universiteterne spytter kloge hoveder ud på stribe, hvis vi som samfund ikke formår at omsætte deres viden til vækst. Derfor trænger vi til at få knyttet langt tættere bånd mellem de videregående uddannelser og det arbejdsmarked, de studerende efter endt eksamen skal ud og skabe værdi i. Som jeg skrev i mit første blogindlæg “Hvad skal en ph.d., hvis hun ikke skal…

Læs mere

Hvad skal en ph.d., hvis hun ikke skal forske?


De er vanvittigt dygtige. Ikke nok med, at de har gennemført en lang, videregående uddannelse – de er cremen af den creme, som universiteterne har så meget fidus til, at de tilbyder dem tre år yderligere, så de kan lære at forske. Efter 20 år (mindst!) på skolebænken er ph.d.erne færdigklækkede som forskere og klar til at indtage det akademiske parnas. Desværre er det langt fra alle de 2.000…

Læs mere