Innovation er et af de mest slidte buzzwords.
Som mangeårig managementkonsulent har jeg været storforbruger af buzzwords, som får mig til lyde fremsynet, med på noderne og nogle gange bare virkelig forudsigelig og lettere …dum.
Ordene skiftes hurtigt ud, men nogle få bliver ved med at lyde rigtige, og innovation er er et af de buzzwords, der har holdt ved længst. Sådan et ord, som alle nikker til, alle er enige om er noget godt, ingen tør være uenig i, men som ingen alligevel helt forstår.
Problemet med ordet innovation er, at frygtelig mange sætter lighedstegn mellem kreativitet og innovation, men innovation handler ikke (kun) om at få gode ideer – det handler om at gøre ideen til god forretning. God innovation handler altså ikke om ”first to idea”, men om ”first to money.”
Jeg vil gerne afmystificere ordet og bringe det helt ned i øjenhøjde. For mig handler innovation ganske enkelt om at tage en kendt viden og anvende den i en ny kontekst. Sværere behøver innovation ikke at være.
Tag nu for eksempel vores GIS-konsulent Teresa. Som trofast gæst på Roskilde Festival vidste hun kun alt for godt, at regn plus festival var lig med smat.
"Det handler ikke om ‘first to idea’, men om ‘first to money’."
Så for at undgå at slå teltet op i en mudderpøl, brugte hun sin faglighed og virksomhedens skybrudskort til at få overblik over, hvor vandet løber hen, når himlen åbner for sluserne.
Vi tager den lige igen: Hun tog kendt viden (skybrudskortet) og anvendte den i en ny kontekst (teltplacering på musikfestival.) Og vupti, så havde hun et innovativt ”mudderkort”, der i løbet af en eftermiddag spredte sig som en steppebrand på de sociale medier. Alle ville vide, hvor de ikke skulle slå teltet op, hvis regnen satte ind.
Jeg er vild med eksemplet, fordi det så levende illustrerer, at innovation ikke er noget mytisk og halvt guddommeligt. Innovation kræver ikke, at du har pangfarvede sækkestole og legoklodser i mødelokalet. Innovation sker hver dag i danske virksomheder, når vi sætter viden sammen på ny måder.
Men det kræver, at du arbejder struktureret med det. I NIRAS opfordrer vi derfor alle kolleger til at deltage i vores tværgående, faglige netværk, og vi har afsat én procent af vores omsætning i en innovationsfond, hvor man kan søge penge til at realisere innovative tiltag.
Der er kun to krav for at komme i betragtning til innovationsfondens midler. 1: Der skal være et forretningsmæssigt potentiale og 2: Din idé skal gå på tværs af vores traditionelle forretningsområder – for vi tror helt grundlæggende på, at ”everything is a remix”.
Selvfølgelig er det kun de store, radikale innovationer, der kræver involvering af fonden, for langt størstedelen af vores innovation – den såkaldt inkrementelle – sker i hverdagen, når vi ligesom Teresa forstår at sætte viden ind i ny kontekst.
Så ja, Tor Nørretranders ramte det i virkeligheden ret præcist, da han på et tidspunkt spurgte, om innovation i virkeligheden burde udtales ”endnu-en-version”. For os er innovation bare endnu-en-version. Kendt viden i ny kontekst.
Men jeg er nysgerrig: Hvordan arbejder din virksomhed med innovation?
[et_bloom_inline optin_id=”optin_1″]
3 klummer om lignende emner:
4. august 2016
Derfor er dansk topkarakter i innovation faktisk skidt
Danmark er andenbedst i EU til innovation, hvis man skal tro den nyligt offentliggjorte EU-undersøgelse European Innovation Scoreboard. Hele 25 indikatorer måler EU os på, og det er kun broderfolket i Sverige, der slår os med et mulehår. I disse OL-tider burde vi juble over sølvmedaljen, men i…
10. november 2018
Den alvidende ekspert er død
Engang troede vi på autoriteter. Lægers, præsters og juristers ekspertise var lov. I dag har vi Google, og alle videnbaserede professioner kan med bare to klik sættes under pres. Udviklingen har været en mavepuster for selvophøjede eksperter, som må erkende, at deres viden i sig selv ikke længere…
2. februar 2019
Er du omgivet af idioter?
LedelseHRKommunikationArbejdsmarked
Kender du typen? Den ubehøvlede, dominerende chef, der farer op over den mindste ting, pedanten fra tredje sal, der altid skal finde hullerne i osten, den usikre og akavede fra regnskab, som aldrig kan tage en beslutning og ikke mindst sælgeren, der altid lover kunderne mere, end vi kan holde. Alle…