NYHEDER

Har du klappet din iværksætterven på skulderen i dag?

Da jeg selv for godt et par år siden skiftede det fede, arbejdsgiverbetalte direktørjob ud med drømmen om iværksætteri, væltede det ind med opbakning fra nær og fjern. Jeg blev overvældet og paf, når selv fjerne bekendte nysgerrigt og anerkendende spurgte ind til min personlige motivation, mine ydelser og fremtidsplaner. Og nogle fantastiske mennesker valgte på eget initiativ at åbne deres netværk og matchede mig med mulige kunder og samarbejdspartnere. Det var uvurderlig opbakning for mig.

Men så er der også en lille gruppe, der slet ikke forstår dine valg. Det er dem, der instinktivt får fugtige håndflader og begynder at hyperventilere, når de bliver konfronteret med tilvalgt usikkerhed.

Læs videre om dem i min klumme i Berlingske Business.

Den alvidende ekspert er død

Kender du typen?: Eksperten med de grånende tindinger, selvbestaltet alfahan, høj på selvtillid og en i alle sammenhænge belærende udstråling. Han trives allerbedst, når han kan få lov at tale uforstyrret og længe om sin ekspertise og mange meritter.
Han findes endnu, men fremtidens rådgiver kan noget helt andet.

Læs hvad – og videre i min klumme på bagsiden af Berlingske Business  d. 10. november 2018

Klar mening og fælles værdier trækker de bedste medarbejdere til din virksomhed

Som leder er din vigtigste opgave et forme fællesskabet. Du skal definere, hvorfor dine medarbejdere går på arbejde. Det er langt vigtigere end at fortælle hvad der skal laves, og hvordan det skal gøres. Du skal være ledestjernen, etablere det fælles formål og værdifællesskabet, for så vinder du den mest betydningsfulde kamp: Kampen om de bedste medarbejdere. Så skal de nok selv finde ud af, hvordan arbejdet skal udføres.

Medarbejdere søger virksomheder med værdimæssig høj cigarføring, og de kan ende med at sige nej tak til de 10 procent ekstra i løn hos konkurrenten, hvis du kan definere det fælles formål og tilbyde dem et stærkt værdimæssigt fællesskab.

Læs videre i min klumme på bagsiden af Berlingske Business

Humanister er Danmarks modigste studerende!

Filosofi, nærorientalsk arkæologi eller små sprogfag. Ingen kan beskylde humanister for at vælge uddannelse med pengepungen. De har valgt med hjertet og en brændende lyst til at fordybe sig i en faglighed, som ikke giver dem en stringent karriereudvikling.

Naivt? Dumt? Nej, det aftvinger respekt at have modet til at forfølge sine faglige drømme.

Der er dog ingen grund til at idyllisere virkeligheden: Mange humanister må opgive håbet om at arbejde inden for deres faglighed efter studiet, men de har ikke spildt tiden.

Læs, hvordan vi vi har brug for humanisterne, i min klumme i Berlingske eller allerede nu på Berlingske Business Blog

Nyuddannet: Sådan scorer du dit første job i konsulentbranchen

Drømmer du om at arbejde i konsulentbranchen?
Konsulentselskaberne foretrækker at ansætte deres egne dygtige studentermedhjælpere som konsulenter, når de har færdiggjort deres studier. Hvis du ikke har haft praktikophold eller studenterjob i branchen, er du bagud på point. Men hvis du alligevel får muligheden for en ansættelsessamtale, skal du forstå at vinkle dine kompetencer: Ingen gider høre dig fortælle om dit speciale om teoretisk fysik eller italiensk middelalderlitteratur. Din faglighed er først interessant, når den kan omsættes til en faktura, og du skal bevise, at du forstår at transformere din faglighed til at være en fremragende akademisk håndværker, der har styr på sin værktøjskasse – en kasse, der er fuld af salgbare metodiske tilgange.
Læs videre om job i konsulentbranchen i min månedlige klumme i Berlingske

Er du forfremmet til inkompetence?

Faglige stjerner kan blive destruktive, når de forfremmes til ledere. Når fagligheden skiftes ud med MUS-samtaler og budgetansvar, stopper mange faglige stjerner med at funkle, og de bliver middelmådige.

En frustrationsventil for den inkompetente leder er at stjæle medarbejdernes rampelys. Når resultaterne skal præsenteres, når pressen ringer, når succeserne skal fejres, stiller lederen sig selv i centrum og suger al næring ud af momentet, hvor han kan sole sig som i den gamle rolle som faglig stjerne.  Stille og roligt kvæler lederen sine kommende stjerner, der ikke får plads til at shine og vise deres værdi.

Læs videre om den inkompetente leder – og hvordan du undgår at blive en af slagsen – i min månedlige klumme i morgendagens udgave af Berlingske. Eller læs mit indlæg allerede nu på min Berlingske Business Blog.

Jobsøgende? Sådan får du succes med kaffemøder

Som leder kender du ham garanteret godt. Ham, der skriver, at han gerne vil lære noget af din virksomhed, høre om de generelle jobmuligheder og få råd til, hvem du vil anbefale, at han ellers tager møder med i branchen.

Og har du nogensinde været jobsøgende, er kaffemødet formentlig også en del af værktøjskassen i jagten på at åbne døre og lande drømmejobbet.

Problemet med det klassiske kaffemøde er, at det ikke giver gensidig værdi. Den jobsøgende låner din viden og dit netværk, men i langt de fleste tilfælde får du som leder intet den anden vej. Ren altruisme, som kan stive dit samfundssind af, men det behov er hurtigt dækket.

Læs videre om det gode kaffemøde på min Berlingske Business Blog

Du møder dig ihjel: Drop halvdelen af dine interne møder

Da jeg var barn, ville jeg være pilot, brandmand eller i det mindste redde verden. Jeg havde ingen drømme om at gå til rigtig mange møder på mit arbejde, men det er i mødelokalet, at mange af os ender. Særligt de interne møder kan være rene energidræbere. De har det med at vokse i omfang, og du kan få fornemmelsen af at være med i et pyramidespil, hvor hvert møde bliver til to nye. Få seks konkrete råd til, hvordan du kan droppe halvdelen af de interne møder: Læs min klumme i morgendagens trykte udgave i Berlingske – eller allerede her og nu påh min Berlingske Business-blog.

Skal det absolut være kedeligt at være chef?

”Intelligente mennesker keder sig aldrig!”

Børnelærdommen sidder fast, og når kedsomheden rammer, gør vi alt for at komme den til livs. At kede sig er absolut ikke begrænset til fritiden: Det kan være forfærdeligt kedeligt at gå på arbejde! Sådan helt paralyserende, hvor man stirrer apatisk ind i computeren, kun afbrudt af lidt surfen på de sædvanlige tre nyhedssites.

Det er tabu, men ”boreout” kan også ramme selv de bedste ledere. Læs hvordan, og hvad lederen kan gøre i min Berlingske-klumme.

 

Virksomhedsejerens bedste julegave til sig selv: et advisory board

Er du virksomhedsejer og leder efter den perfekte julegave til dig selv? Så overvej et “advisory board”.  Væsentlige strategiske spørgsmål hører oftest hjemme i bestyrelseslokalet. Men har virksomheden ikke en bestyrelse – typisk fordi loven ikke kræver det – kan et advisory board være et kærkomment alternativ eller supplement. Du skal dog modstå fristelsen til at sammensætte et “buddy board”, hvor  medlemmerne vælges inden for dine snævre omgangscirkler. Læs videre i min månedlige klumme i Berlingske Tidende torsdag – eller læs videre nu på min Berlingske Business Blog

Scroll to top