NYHEDER

Du møder dig ihjel: Drop halvdelen af dine interne møder

Da jeg var barn, ville jeg være pilot, brandmand eller i det mindste redde verden. Jeg havde ingen drømme om at gå til rigtig mange møder på mit arbejde, men det er i mødelokalet, at mange af os ender. Særligt de interne møder kan være rene energidræbere. De har det med at vokse i omfang, og du kan få fornemmelsen af at være med i et pyramidespil, hvor hvert møde bliver til to nye. Få seks konkrete råd til, hvordan du kan droppe halvdelen af de interne møder: Læs min klumme i morgendagens trykte udgave i Berlingske – eller allerede her og nu påh min Berlingske Business-blog.

Skal det absolut være kedeligt at være chef?

”Intelligente mennesker keder sig aldrig!”

Børnelærdommen sidder fast, og når kedsomheden rammer, gør vi alt for at komme den til livs. At kede sig er absolut ikke begrænset til fritiden: Det kan være forfærdeligt kedeligt at gå på arbejde! Sådan helt paralyserende, hvor man stirrer apatisk ind i computeren, kun afbrudt af lidt surfen på de sædvanlige tre nyhedssites.

Det er tabu, men ”boreout” kan også ramme selv de bedste ledere. Læs hvordan, og hvad lederen kan gøre i min Berlingske-klumme.

 

Virksomhedsejerens bedste julegave til sig selv: et advisory board

Er du virksomhedsejer og leder efter den perfekte julegave til dig selv? Så overvej et “advisory board”.  Væsentlige strategiske spørgsmål hører oftest hjemme i bestyrelseslokalet. Men har virksomheden ikke en bestyrelse – typisk fordi loven ikke kræver det – kan et advisory board være et kærkomment alternativ eller supplement. Du skal dog modstå fristelsen til at sammensætte et “buddy board”, hvor  medlemmerne vælges inden for dine snævre omgangscirkler. Læs videre i min månedlige klumme i Berlingske Tidende torsdag – eller læs videre nu på min Berlingske Business Blog

Akademiker: Drop dine fordomme om salg

”Nej, salg er ikke noget for mig – jeg ser mig selv som en stærk fagperson.”

Det svar har jeg hørt utallige gange fra akademikere når jeg har spurgt ind til deres salgserfaringer ved ansættelsessamtaler. Svaret leveres ofte med let vrængen på næsen, for salgskompetencer er ikke i høj kurs i det intellektuelle selvbillede.

Vi starter helt fra bunden og på toppen af fordommene, når vi ansætter nye konsulenter. Men mange bliver hurtigt opslugte af salgsarbejdet, for de finder ud af, at salg er en intellektuelt dybt stimulerende proces.

Læs hvordan i min månedlige klumme i Berlingske Tidende i morgen. Indlægget kan du allerede nu læse på min blog på Berlingske Business

En fremtid som selvstændig konsulent? Følg disse 5 råd

Skil dig ud, fokuser på kunder, du allerede kender – og sælg dig aldrig for billigt! Jeg møder en del af dem, der overvejer at starte egen rådgivningsvirksomhed. Primært akademikere, der overvejer nye eventyr som selvstændige ledelsesrådgivere, coaches, kommunikatører, projektledere eller noget heltfemte. Fælles for mange potentielle selvstændige er tvivlen på egen salgbarhed: Har jeg de rette kompetencer – og vil kunderne være villige til at købe mig i stedet for konkurrenterne? Jeg har samlet 5 råd til den kommende selvstændige konsulent, som du kan læse i min månedlige klumme i Berlingske Business

Kære chef: Tag mageligheden med på arbejdet

Magelig kan betyde, at noget er behageligt. På en måde, hvor der dufter af hjørnesofa og fredagshygge. Men magelig er oftest et skældsord, der bruges som synonym til doven. Og så går magien af magelig – ingen har lyst til at blive kaldt doven, hverken derhjemme eller på arbejdet.

Men i den positive del af ordet er der gemt en værdifuld ledelsesstil. Ved at tage hjørnesofamageligheden med på arbejdet kan du som leder skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne er godt tilpas, og hvor I samtidig får skabt resultater. For mange medarbejdere får lyst til at give lidt ekstra, når chefen emmer af magelighed og kan sprede ro, så stemningen er i ligevægt, og alle kan trække vejret dybt ned i maven.

Læs mere på min blog på Berlingske Business. Eller læs min faste klumme i papirudgaven af Berlingske d. 28. september 2017

Ny studerende: Sådan ender du forrest i jobkøen om fem år

Godt 65.000 unge mennesker starter i disse dage på en videregående uddannelse.

Uanset om de læser til ingeniør, antropolog eller økonom, så kan de glæde sig til på statens regning at dykke dybt i fagligheden og lægge fundamentet for et langt og velbetalt arbejdsliv.

Studietiden går hurtigt, og om lidt står kandidaterne med eksamensbeviset og forstår ikke, at det allerede er slut. Kammerater bliver til konkurrenter om de bedste jobs. Nogle sikrer sig jobbet, inden de forsvarer specialet, andre ryger ind i den ofte lange dimittendledighed, der er både ærgerlig for samfundet og ikke mindst for den nybagte kandidat, hvis selvtillid skrumper for hvert afslag i indbakken.

Men hvad skiller fårene fra bukkene? Hvorfor går nogle direkte ind på arbejdsmarkedet, mens andre kæmper en hård kamp?

Læs mine 3 råd til at komme forrest i jobkøen i dagens udgave af Berlingske. Min månedlige klumme finder du også på min Berlingske Business Blog

Ferien slut: Er du forundringsparat?

Hverdagen nærmer sig med hastige skridt. Slut med sommerhus, vaffelis og hængekøje og goddag til alarmfunktion i mobilen, skjortestrygning og kø på vej til arbejde. Forhåbentlig har du fået hvilet ud, lært at kede dig lidt og mellem de små obligatoriske feriebumps også haft nogle stjernestunder sammen med familien.

Måske er du også blevet ”forundringsparat” hen over sommeren? Ordet forundringsparat kan tilskrives afgående forstander fra Testrup Højskole, Jørgen Carlsen, som lancerede ordet som modreaktion på det forslidte ord ”forandringsparat”. Sammen med innovativ, omstillingsparat og fleksibel ligger ordet forandringsparat højt på buzzword-listen over ord, som er så fortærskede og udvandede, at de er blevet ligegyldige fyldord, der alene udfordrer kvalmegrænsen.

Læs videre på min blog på Berlingske Business. Eller læs artiklen i den trykte udgave af Berlingske d. 3. august 2017

Kære konsulent: Husk, at du har to ører – og kun en mund

”Konsulent” er ikke bare et skældsord. Konsulentfaget er ifølge Dansk Industri en levevej for over 125.000 ansatte. Rådgivningsbranchen vokser og dækker over en række firmaer som advokatselskaber, rådgivende ingeniører og managementkonsulenter. Vidt forskellige fagligheder, men med det til fælles, at forretningsmodellen er afregning pr. time på diverse kundeprojekter.

For mange nyslåede kandidater bliver konsulentbranchen den fremtidige levevej – ligegyldigt om de har en humanistisk, samfundsfaglig eller naturvidenskabelig baggrund. De kan se frem til et arbejdsliv med høj puls, lange arbejdsdage og en vild titelstruktur, hvor man som 28-årig gerne skal kunne skrive seniorkonsulent på visitkortet.

Men hvad skal der til for at lykkes som konsulent? Gennem små 20 år i branchen har jeg ansat og uddannet en lang række unge konsulenter. Fagligt superskarpe medarbejdere med de bedste forudsætninger for at blive en succes. Men de lysende stjernefrø skiller sig hurtigt ud. De har et grundlæggende konsulent-DNA, der hurtigt sætter dem i stand til at læse og forstå kundens behov – og dosere den helt rette tilgang. Naturligvis til tiden og inden for projektets økonomiske rammer, så kunden smiler og bundlinjen er i plus.

Læs mine fem råd til de kommende konsulenter, om hvordan de kan blive en succes. Synspunktet kan du finde på min blog på Berlingske Business eller i morgendagens trykte udgave af Berlingske.

Nye ledere skal også onboardes: For frie rammer koster på bundlinjen

Virksomheder satser massivt på onboarding. Det er en væsentlig konkurrenceparameter at introducere nye medarbejdere grundigt til virksomheden og få dem til at accelerere fra 0-100 på så kort tid som muligt. Tankegangen i onboarding er, at hvis Mads hurtigt og indgående forstår forretningsmodellen, de administrative procedurer og firmakulturen, vil han bedre kunne nå sine mål – til firmaets og bundlinjens bedste.

Men når vi ansætter ledere, klæder vi dem ofte ikke på i samme grad. Bevares, vi roder lidt rundt i KPI-skuffen og melder ud, at omsætningen skal vokse med 10 procent årligt, overskudsgraden skal være 8 procent, og så vil det være fint, hvis der bliver ryddet lidt op i den jyske afdeling.

Vi udstyrer den nye medarbejder med konkrete instrukser, råd og anbefalinger, men den nye leder kaster vi gladeligt ud på dybt vand: ”Og så glæder jeg mig til at se din plan inden for 100 dage”. Underforstået, du må selv gå ud og vende hver en sten, og så må vi jo se, om du kan svømme.

Læs mine konkrete råd til onboarding af nye ledere på min blog på Berlingske Business. Min artikel udkommer også i den trykte version af Berlingske i morgen d. 8. juni 2017.

Scroll to top