NYHEDER

Humanister er Danmarks modigste studerende!

Filosofi, nærorientalsk arkæologi eller små sprogfag. Ingen kan beskylde humanister for at vælge uddannelse med pengepungen. De har valgt med hjertet og en brændende lyst til at fordybe sig i en faglighed, som ikke giver dem en stringent karriereudvikling.

Naivt? Dumt? Nej, det aftvinger respekt at have modet til at forfølge sine faglige drømme.

Der er dog ingen grund til at idyllisere virkeligheden: Mange humanister må opgive håbet om at arbejde inden for deres faglighed efter studiet, men de har ikke spildt tiden.

Læs, hvordan vi vi har brug for humanisterne, i min klumme i Berlingske eller allerede nu på Berlingske Business Blog

Nyuddannet: Sådan scorer du dit første job i konsulentbranchen

Drømmer du om at arbejde i konsulentbranchen?
Konsulentselskaberne foretrækker at ansætte deres egne dygtige studentermedhjælpere som konsulenter, når de har færdiggjort deres studier. Hvis du ikke har haft praktikophold eller studenterjob i branchen, er du bagud på point. Men hvis du alligevel får muligheden for en ansættelsessamtale, skal du forstå at vinkle dine kompetencer: Ingen gider høre dig fortælle om dit speciale om teoretisk fysik eller italiensk middelalderlitteratur. Din faglighed er først interessant, når den kan omsættes til en faktura, og du skal bevise, at du forstår at transformere din faglighed til at være en fremragende akademisk håndværker, der har styr på sin værktøjskasse – en kasse, der er fuld af salgbare metodiske tilgange.
Læs videre om job i konsulentbranchen i min månedlige klumme i Berlingske

Er du forfremmet til inkompetence?

Faglige stjerner kan blive destruktive, når de forfremmes til ledere. Når fagligheden skiftes ud med MUS-samtaler og budgetansvar, stopper mange faglige stjerner med at funkle, og de bliver middelmådige.

En frustrationsventil for den inkompetente leder er at stjæle medarbejdernes rampelys. Når resultaterne skal præsenteres, når pressen ringer, når succeserne skal fejres, stiller lederen sig selv i centrum og suger al næring ud af momentet, hvor han kan sole sig som i den gamle rolle som faglig stjerne.  Stille og roligt kvæler lederen sine kommende stjerner, der ikke får plads til at shine og vise deres værdi.

Læs videre om den inkompetente leder – og hvordan du undgår at blive en af slagsen – i min månedlige klumme i morgendagens udgave af Berlingske. Eller læs mit indlæg allerede nu på min Berlingske Business Blog.

Jobsøgende? Sådan får du succes med kaffemøder

Som leder kender du ham garanteret godt. Ham, der skriver, at han gerne vil lære noget af din virksomhed, høre om de generelle jobmuligheder og få råd til, hvem du vil anbefale, at han ellers tager møder med i branchen.

Og har du nogensinde været jobsøgende, er kaffemødet formentlig også en del af værktøjskassen i jagten på at åbne døre og lande drømmejobbet.

Problemet med det klassiske kaffemøde er, at det ikke giver gensidig værdi. Den jobsøgende låner din viden og dit netværk, men i langt de fleste tilfælde får du som leder intet den anden vej. Ren altruisme, som kan stive dit samfundssind af, men det behov er hurtigt dækket.

Læs videre om det gode kaffemøde på min Berlingske Business Blog

Du møder dig ihjel: Drop halvdelen af dine interne møder

Da jeg var barn, ville jeg være pilot, brandmand eller i det mindste redde verden. Jeg havde ingen drømme om at gå til rigtig mange møder på mit arbejde, men det er i mødelokalet, at mange af os ender. Særligt de interne møder kan være rene energidræbere. De har det med at vokse i omfang, og du kan få fornemmelsen af at være med i et pyramidespil, hvor hvert møde bliver til to nye. Få seks konkrete råd til, hvordan du kan droppe halvdelen af de interne møder: Læs min klumme i morgendagens trykte udgave i Berlingske – eller allerede her og nu påh min Berlingske Business-blog.

Skal det absolut være kedeligt at være chef?

”Intelligente mennesker keder sig aldrig!”

Børnelærdommen sidder fast, og når kedsomheden rammer, gør vi alt for at komme den til livs. At kede sig er absolut ikke begrænset til fritiden: Det kan være forfærdeligt kedeligt at gå på arbejde! Sådan helt paralyserende, hvor man stirrer apatisk ind i computeren, kun afbrudt af lidt surfen på de sædvanlige tre nyhedssites.

Det er tabu, men ”boreout” kan også ramme selv de bedste ledere. Læs hvordan, og hvad lederen kan gøre i min Berlingske-klumme.

 

Virksomhedsejerens bedste julegave til sig selv: et advisory board

Er du virksomhedsejer og leder efter den perfekte julegave til dig selv? Så overvej et “advisory board”.  Væsentlige strategiske spørgsmål hører oftest hjemme i bestyrelseslokalet. Men har virksomheden ikke en bestyrelse – typisk fordi loven ikke kræver det – kan et advisory board være et kærkomment alternativ eller supplement. Du skal dog modstå fristelsen til at sammensætte et “buddy board”, hvor  medlemmerne vælges inden for dine snævre omgangscirkler. Læs videre i min månedlige klumme i Berlingske Tidende torsdag – eller læs videre nu på min Berlingske Business Blog

Akademiker: Drop dine fordomme om salg

”Nej, salg er ikke noget for mig – jeg ser mig selv som en stærk fagperson.”

Det svar har jeg hørt utallige gange fra akademikere når jeg har spurgt ind til deres salgserfaringer ved ansættelsessamtaler. Svaret leveres ofte med let vrængen på næsen, for salgskompetencer er ikke i høj kurs i det intellektuelle selvbillede.

Vi starter helt fra bunden og på toppen af fordommene, når vi ansætter nye konsulenter. Men mange bliver hurtigt opslugte af salgsarbejdet, for de finder ud af, at salg er en intellektuelt dybt stimulerende proces.

Læs hvordan i min månedlige klumme i Berlingske Tidende i morgen. Indlægget kan du allerede nu læse på min blog på Berlingske Business

En fremtid som selvstændig konsulent? Følg disse 5 råd

Skil dig ud, fokuser på kunder, du allerede kender – og sælg dig aldrig for billigt! Jeg møder en del af dem, der overvejer at starte egen rådgivningsvirksomhed. Primært akademikere, der overvejer nye eventyr som selvstændige ledelsesrådgivere, coaches, kommunikatører, projektledere eller noget heltfemte. Fælles for mange potentielle selvstændige er tvivlen på egen salgbarhed: Har jeg de rette kompetencer – og vil kunderne være villige til at købe mig i stedet for konkurrenterne? Jeg har samlet 5 råd til den kommende selvstændige konsulent, som du kan læse i min månedlige klumme i Berlingske Business

Kære chef: Tag mageligheden med på arbejdet

Magelig kan betyde, at noget er behageligt. På en måde, hvor der dufter af hjørnesofa og fredagshygge. Men magelig er oftest et skældsord, der bruges som synonym til doven. Og så går magien af magelig – ingen har lyst til at blive kaldt doven, hverken derhjemme eller på arbejdet.

Men i den positive del af ordet er der gemt en værdifuld ledelsesstil. Ved at tage hjørnesofamageligheden med på arbejdet kan du som leder skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne er godt tilpas, og hvor I samtidig får skabt resultater. For mange medarbejdere får lyst til at give lidt ekstra, når chefen emmer af magelighed og kan sprede ro, så stemningen er i ligevægt, og alle kan trække vejret dybt ned i maven.

Læs mere på min blog på Berlingske Business. Eller læs min faste klumme i papirudgaven af Berlingske d. 28. september 2017

Scroll to top